دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

گروه بورس: مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران از آغاز معاملات «آتی سهام» و راه‌اندازی سیستم معاملات آنلاین از بهار سال آینده خبر داد.

به گزارش همشهری، پس از تدوین دستورالعمل معاملات آتی سهام و تصویب کمیته فقهی بورس مبنی بر شرعی بودن این معاملات، از ابتدای سال آینده ابزار جدیدی به بورس معرفی خواهد شد که ریسک سرمایه‌گذاری در بورس را کاهش می‌دهد.

همزمان با این طرح، بورس تهران درصدد است امکان معاملات آنلاین سهام را از طریق اینترنت برای مردم فراهم کند، بر این اساس به‌نظر می‌رسد بورس تهران از بهار سال 89 با چهره‌ای متفاوت فعالیت خود را آغاز کند.

قرارداد‌های آتی سهام، توافقنامه‌های الزام‌آور و قانونی بین فروشنده و خریدار بوده که مبتنی بر خرید یا فروش یک کالا یا ابزار مالی معین، برای زمان مشخص در آینده با قیمت توافقی معین در روز انعقاد قرارداد است.

در همین رابطه، حسن قالیباف‌اصل به همشهری گفت: مجوز‌های شرعی انجام معاملات آتی سهام توسط کمیته فقهی سازمان بورس به تصویب رسید و ما نیز گزارش‌های توجیهی و دستور‌العمل این معاملات را تهیه کرده‌ایم. بر همین اساس معاملات آتی سهام از ابتدای سال آینده در بورس آغاز می‌شود.

وی درباره نحوه خرید و فروش اوراق آتی‌سهام توضیح داد: اوراق آتی سهام نوعی ابزار مدیریت ریسک در بورس تهران است. فرض کنید که یک سرمایه‌گذار سهام شرکتی را خریداری کرده است اما نمی‌داند قیمت سهام این شرکت در آینده افزایش می‌یابد یا کاهش؛ بر همین اساس اقدام به خرید اوراق آتی سهام می‌کند تا سهام این شرکت را در تاریخ و قیمت مشخصی در آینده به فروش برساند.

وی با بیان اینکه مدت اعتبار این اوراق 3 ماهه است، ادامه داد: انعقاد یک قرارداد آتی سهام به این معناست که شما سهام یک شرکت را براساس توافق از پیش تعیین شده در آینده به فروش رسانده یا خریداری کنید، مانند یک کشاورز که نمی‌داند زمانی که فصل درو، از راه برسد قیمت محصولاتش کاهش پیدا می‌کند یا افزایش؛

به همین دلیل اقدام به فروش محصولات خود به‌صورت سلف می‌کند و قبل از فصل درو قیمت محصول را تعیین می‌کند. به گفته قالیباف اصل، قرارداد‌های آتی سهام نیز شبیه معاملات سلف کشاورزان است تا از این طریق بتوانند ریسک تغییر قیمت یک سهام را کنترل کنند.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران خاطرنشان کرد: همین طور ممکن است یک سهامدار سرمایه لازم برای خرید سهام یک شرکت را در زمان حال نداشته باشد اما پیش‌بینی می‌کند تا 3 ماه آینده این سرمایه را به دست خواهد آورد ولی نمی‌داند قادر به خرید سهام مذکور در آینده باشد یا خیر، بر همین اساس می‌تواند از طریق انعقاد یک قرارداد آتی سهام، سهم آن شرکت را به نرخ مشخصی در زمان آتی خریداری کند.

وی افزود: سیستم معاملاتی اوراق آتی سهام که برگرفته از سیستم معاملات اوراق آتی بورس کالاست تا آخر سال‌جاری نهایی خواهد شد و از ابتدای سال آینده سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق معاملات اوراق آتی، ریسک سرمایه‌گذاری در بورس را کاهش دهند.

معاملات آنلاین سهام

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران از راه‌اندازی معاملات آنلاین سهام از بهار سال 89 خبر داد و گفت: یکی دیگر از برنامه‌هایی که برای سال آینده در بورس طراحی شده، انجام معاملات آنلاین سهام از طریق اینترنت از بهار سال آینده در بورس است.

قالیباف اصل تاکید کرد: معاملات آنلاین سهام می‌تواند به تنوع بازیگران و افزایش تعداد سرمایه‌گذاران بورس کمک کند. وی تصریح کرد: سهامداران می‌توانند پس از راه‌اندازی معاملات آنلاین سهام از خانه یا محل کار خود، سفارش‌های خرید و فروش‌شان را از طریق اینترنت، وارد سیستم معاملات کرده و در بورس سرمایه‌گذاری کنند. به گفته وی، این معاملات باعث افزایش تعداد بازیگران و سهامداران بورس تهران می‌شود.

کوچ تالار حافظ به شمال شهر

مدیرعامل شرکت بورس تهران در گفت‌وگویی با فارس، پیش‌بینی سود 53 تومانی هر سهم شرکت بورس را تا پایان سال محقق شده دانست و از کوچ تالار حافظ به منطقه 2 تهران ظرف چند سال آینده خبر داد.

مدیرعامل شرکت سهامی 15 میلیارد تومانی بورس درباره وضعیت سودآوری این شرکت اظهار داشت: به‌دلیل وضعیت خاص پیش‌بینی ابتدای سال، سود هر سهم شرکت بورس را 30 تومان اعلام کرده بودیم. این رقم در شهریور با تعدیل اعمال شده به 40 تومان و چند وقت پیش هم به 53 تومان رسید که امید به تحقق 100 درصدی آن را تا پایان سال داریم.

قالیباف اصل در پاسخ به این پرسش که سیاست تقسیم سود هر سهم شرکت بورس در مجمع سال آینده به چه ترتیبی خواهد بود، گفت: یکی از اقدام‌هایی که در سال‌جاری انجام داده‌ایم برنامه خرید زمینی در منطقه 2 تهران است؛ چرا که شرکت بورس به ساختمانی مجهز و تحت مالکیت خود نیاز دارد.

بر این اساس با شهردار تهران مذاکراتی به عمل آمده تا با نهایی شدن خرید ملک موردنظر، اقدام به تأسیس ساختمان جدید بورس کنیم.

در این صورت به افزایش سرمایه و تقسیم سود کمتر نیاز خواهیم داشت. به گفته وی، ساختمان کنونی شرکت بورس (معروف به ساختمان حافظ واقع در حسن‌آباد تهران) تحت مالکیت سازمان بورس بوده و از قرارداد اجاره آن 5/3 سال دیگر باقی مانده است. قالیباف اصل درباره تعیین تکلیف تالار معاملات حافظ نیز گفت: این تالار را می‌توان مانند دیگر بورس‌ها به موزه بازار سرمایه تبدیل کرد.

کد خبر 101620

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز